tisdag, oktober 18, 2011

Köttgrytan

-

Oj recept på köttgrytan var ett önskemål här på bloggen.
Jag har faktiskt inget recept.
Gick på känsla. Men ska försöka komma ihåg vad jag hade i.
Hade i: grytbitar av oxkött, lök, paprika, morötter, skogschampinjoner, trattkatareller, vitlök, chili.
Stekte köttet först, salta och peppra.
Sköljde ur pannan efter hand med lite vatten som jag sedan hällde i grytan.
(Köttet förkokte jag då i ca 1,5 timme på förmiddagen.)
Stekte även svampen och löken.
Hade sedan i: kalvfond, rött vin, lite colorit, matlagningsgrädde till sist.
Kokte sedan ytterliggare runt 1 timme.
Man får känna efter själv med koktiden beroende hur stora köttbitar man har.
Man vill ju få köttet mört och gott.
Smaka av!
Klyftpotatis med olivolja, salt, peppar och färsk timjan i ugnen.
Kokade brysselkål. När de var klara blandade jag i smörsky från pannan och ströbröd för godare smak.

-

1 kommentar:

Skriv något roligt vet jag!