måndag, november 14, 2011

Recept kokostoscakaka

Har fått en anonym request att ta fram receptet på den supergoda kokostoscakaka.
Så här kommer den:

Tid: 1 timme
Ca 30-40 rutor

Ingredienser:

Kaka:
200.0 g smör
4.0 st ägg
5.0 dl strösocker
2.0 tsk vaniljsocker
2.0 krm salt
1.0 dl kakao
3.0 dl vetemjöl

Glasyr:
1.0 frp à 200 g kokosflingor
1.0 dl ljus sirap
2.0 dl strösocker
1.5 dl vispgrädde
75.0 g smör

(Flytanden margarin är ca 90g 1dl.)

Utrustning du behöver:
1 st ugnsform ca 25x35 cm

Utrustning som är bra att ha:
elvisp

Gör så här:
Sätt på ugnen på 200°C.

Smält smöret. Klä en långpanna eller en ugnsform, ca 25x35 cm med bakplåtspapper.

Vispa ägg och socker, använd gärna elvisp.
Blanda i vaniljsocker, salt och kakao.
Blanda i vetemjöl och det smälta smöret och rör till en jämn smet.

Bred ut smeten i långpannan med bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen i 200°C i 15 minuter.
Gör under tiden kokostoscaglasyren i en kastrull.

Häll kokosflingor, sirap, socker, grädde och smör i en kastrull och sätt på plattan på medelvärme och rör om när smöret smälter så det blir en jämn smet.
Låt sedan koka upp och låt det sjuda ca 5 minuter.

När kakan är klar efter 15 min och uttagen från ugnen, bred på glasyren och grädda i ytterligare 10 minuter i ugnen tills kakan fått fin gyllenbrun färg.

När kakan svalnat, skär kakan i fyrkanter med en vass kniv.
.

6 kommentarer:

  1. Anonym15/11/11

    Supertack! Denna måste jag verkligen testa.

    SvaraRadera
  2. Personligen tyckte jag den var godare när den är kylskåpskall.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Vet inte om ni vet det men man stänger av vårt vatten kl.20.00 i morgon fram till 06.00 fredag morgon (ev. öppnas det tidigare om arbetet blir klart.

    SvaraRadera
  4. Nej visste vi inte.
    Har inte fått någon lapp om detta.
    Tack för informationen.

    SvaraRadera
  5. Åhhh jag tänkte skriva och be om receptet men skippade det när du skrev att det var en smärre sockerbomb... Men hmm nu när receptet ändå finns här så måste jag nog fixa en kaka till jobbet på måndag ;) Tack för tipset!

    SvaraRadera
  6. Lena- Man kan ändå bara äta en liten bit i taget. Den är rätt mäktig! Men såå jäkla god!

    SvaraRadera

Skriv något roligt vet jag!