lördag, december 12, 2009

Egypten del 2.

Andra delen av vår Egypten resa.
Måndagen löpte lugnt på stranden och vilade upp oss inför resan till Kairo.
På kvällen åt vi Indisk buffé. Den ena restaurangen på hotellet hade en ny buffé varje dag från diverse länder, bl.a Marocco, Frankrike, Indien, Libyen, Syd Asien, Italiensk m.m

Tidigt på Tisdagsmorgonen blev vi sedan hämtade på hotellet för att med buss åka den långa resan till Kairo. Hotellet hade ordnat frukustboxar till oss som vi åt efter halva resan på ett Motell/In mitt ute i ingenstans.
Minnesvärd bussfärd kan man säga. Körde som idioter dom 55 milen upp. Kom ju på att vi ska hem samma väg igen.

Väl i Kairo bytade vi först buss & chafför som kunde köra i Kairo. Guiden byttes även till en lokal guide då de är de enda som får guida inne i och runt de historiska monumenten/museumen.
Kairo är ingen stad man vill bo i. Det förstod vi ganska snabbt.
Smutsigt och enormt förorenat överallt. Enligt guiden har Kairo precis gått om Mexico city som världens mest förorenade stad.
Fanns det 3 filer på vägen så körde man 5 bilar i bredd. Mopeder och gående ej inräknade.
Mittlinjerna var bara för prydnad enligt guiden.
Vi såg folk som blev påkörda och bilar som blev rammade efter vi bara kört ett par minuter i Kairo.
Mitt i den hårda trafiken kunde det helt plötsligt komma en cyklist med en plåt på huvudet ca. 1x1 meter helt toppad med pitabröd.
M.a.o ingen struktur eller regler över huvud taget. I alla fall som följdes.
Och tydligen var det fritt fram att köra som man ville på kvällar/nätter då tydligen all trafikpolis gick och la sig mellan 21.00 - 07.00. Då skulle man helst inte vara ute i bil då folk körde mot trafik och parkerade som dom ville osv.

Mitt i kaoset fanns det en grön oas där det Egyptiska muséet låg som vi skulle besöka.
(Muséet skall inom kort flytta ut till Giza där pyramiderna finns.)
Utanför på väg in blev Julle dålig och fick kräka bakom en buske. Detta fortsatte sedan inne på muséet. Hon kunde dock hänga med i rundvandringen då vi alla hade walkie-talkie med örsnäcka för att kunna höra guiden bättre.
Efter detta besök tog guiden med oss till ett apotek (liten affär) där han förklarade på arabiska och sen fick vi ett par paket med hästpiller. Alex frossade därefter i buffén och Julle knaprade på ett pitabröd. (Förhoppningsvis inte det från killen på cykeln).

Efter lunchen åkte vi ut mot pyramiderna och sfinxen.
Vi kan meddela att detta inte är en romantisk plats där man i lugn och ro kan begrunda denna enorma arkitektur. Vi möttes gång på gång utav försäljare i alla åldrar som försökte med alla medel få oss till att köpa allt skit. Alex fick två utbrott. Och det är inte ofta detta sker!
Känslan vi hade där var att ta den jäkla bilden så vi kommer därifrån. Synd!

Innan den intensiva bussresan hem påbörjades gick vi inom en parfymaffär där det bjöds på tee och vi fick lukta på en del oljor som man då kunde köpa oxå.
Utanför bussen stod sedan kvinnor med sina spädbarn i famnen och tiggde pengar ifrån oss turister.
Bussturen hem var lång. Vi var de sista som kom av bussen 23:30 tiden. Trötta och med värkande kroppar slängde vi oss i en varm dusch och somnade på två röda.

Den sista dagen innan hemresa njöt vi av god mat och lugn och ro.
-------------
Übersetzung kommt.

Hurghadas allra första hotell. Byggdes utav tyskar för ca 30 år sedan. Det får inte rivas och är för dyrt att renovera. Borgmästaren har bestämt att det ska få stå och falla sönder. Hotellet ska vara ett minne på hur allt började med den blomstrande turismen.

Alex med våra frukostboxar 02:40 på morgonen.

Dimman låg på konstant. Detta var mitt på dagen.

Egyptiska muséet.

Pyramiderna i bakgrunden.

Sfinxen i förgrunden.

Utsikt över marinan ifrån vårt hotellrum.

Detta meddelandet ovan fick vi på mailen igår.